
DE ANDERE KRANTR  2020 EDITIE MEDIA  10

Rusland verspreidt nepnieuws om 
ons tegen elkaar uit te spelen en 
onze verkiezingen te beïnvloeden, 
stelt minister Kajsa Ollongren al 
drie jaar lang. Omdat ze zelf geen 
bewijs kan leveren voor deze bizar-
re complottheorie besloten twee 
journalisten van NRC haar te hulp 
te schieten. 

Zij die zich de Tweede Wereldoorlog 
nog kunnen herinneren, hebben niet 
zelden een aversie tegen De Telegraaf. 
Dit omdat die krant gecollaboreerd 
heeft met de Duitse bezetter. Idem 
dito ten aanzien van NRC, toen nog 
de Nieuwe Rotterdamsche Courant 
geheten, die zich aan hetzelfde 
schuldig maakte en daarom een tij-
delijk verschijningsverbod opgelegd 
kreeg. Maar wat NRC uniek maakt is 
dat deze krant eigenlijk al fout was 
voor de Duitse bezetting. De joodse 
redacteur Marcus van Blankenstein 
werd door de hoofdredactie ontsla-
gen omdat hij kritisch schreef over 
Hitler-Duitsland.

Dat is lang geleden. Maar haar 
foute verleden heeft NRC nooit van 
zich afgeschud. Waar de krant voor 
en tijdens de oorlog heulde met een 
buitenlandse grootmacht, was dat 
na 1945 niet anders. Eerst heette die 
grootmacht Duitsland, en daarna 
was dat de Verenigde Staten. In 1970 
verankerde de hoofdredactie de 
horigheid aan de VS in de zogeheten 
‘Beginselen’, waarin de krant zegt ‘de 
grondslag van het Atlantisch bondge-
nootschap’ te ‘aanvaarden’. Lees: de 
Amerikaanse dominantie in Europa 
via de NAVO te bestendigen.  

Dat werd meteen ook duidelijk 
in de manier waarop redacteuren 
in de jaren zeventig geacht werden 
te schrijven over de militaire dicta-
turen in Latijns-Amerika. Zo werd 
Jan van der Putten door toenmalig 
hoofdredacteur André Spoor de laan 
uitgestuurd omdat zijn kritische 
berichtgeving ‘niet overeenkomstig 
de Atlantische lijn’ was – en er werd 
hem daarbij gezegd dat hij de Chi-

leense dictator Pinochet maar eens 
‘serieus’ moest gaan nemen.  

Vorig jaar nog deed de NRC-hoofd-
redactie een oproep Julian Assange 
van WikiLeaks uit te leveren aan 
de Verenigde Staten. Dat was nogal 
een statement. NRC riep de Britse 
autoriteiten op een journalist die 
Amerikaanse oorlogsmisdaden had 
onthuld als een crimineel te behan-
delen en uit te leveren aan het land 
dat verantwoordelijk is voor deze 
oorlogsmisdaden.

Bange NRC-lezers
Uit een recent onderzoek van Insti-
tuut Clingendael blijkt dat de angst 
voor Rusland nergens zo groot is als 
juist onder de lezers van NRC (op de 
lezers van het Reformatorisch Dag-
blad na). Geen wonder. Het komt 
door de manier waarop de redactie 
schrijft over Rusland: als een land 
waar een grote dreiging van uitgaat. 
En dat is precies het geluid wat ze bij 
de NAVO en in Washington willen 
horen. Want zonder geloofwaar-
dige vijand verliest de NAVO haar 
bestaansrecht, is er geen rechtvaar-
diging voor Amerikaanse troepen op 
Europees grondgebied en komt de 
Amerikaanse wapenindustrie in de 
rode cijfers.

 
Pieter Omtzigt kaltgesteld
De krant maakt dan ook gretig 
gebruik van thema’s als MH17 en 
‘Russisch nepnieuws’ om de schrik 
erin te houden en de haat tegen het 
land verder aan te wakkeren. En 
toeval of niet: in 2017, drie dagen 
voordat minister Kajsa Ollongren 
het jachtseizoen opende op Russisch 
nepnieuws, verscheen in NRC een 
artikel waarin CDA-Kamerlid Pieter 
Omtzigt ervan beschuldigd werd een 
podium te hebben gegeven aan een 
nepgetuige van de ramp met MH17. 
Geheel ten onrechte, zoals later bleek, 
maar het gevolg was wel dat Omtzigt 
politiek kaltgesteld werd. Hij mocht 
niet langer namens zijn fractie het 
woord voeren over MH17. Tot grote 
teleurstelling van velen. Er was geen 
ander Kamerlid dat zich zo kritisch 
had getoond over de rol van het kabi-
net-Rutte bij het boven krijgen van de 

‘onderste steen’.
De karaktermoord van NRC op 

de populaire Omtzigt staat niet op 
zichzelf. NRC publiceert sinds vorig 
jaar het ene na het andere artikel over 
‘Russische beïnvloeding’. Nederlan-
ders die een andere kijk hebben op 
MH17 of op andere aan Rusland gere-
lateerde onderwerpen, krijgen vroeg 
of laat NRC-journalisten Wilmer 
Heck en Andreas Kouwenhoven op 
hun dak. Niet uit interesse voor hun 
ideeën, maar om uit te vissen met wie 
ze in contact staan en waar ze hun 
geld vandaan halen. De achterliggen-
de gedachte hierbij lijkt steeds te zijn 
dat deze mensen optreden als door-
geefluik van Russische propaganda 
zonder dat ze er zelf erg in hebben 
(de zogeheten ‘nuttige idioten’), of 
omdat het Kremlin ze ervoor betaalt. 
Kortom: achter elke boom schuilt een 
Rus. Het is een vorm van paranoia die 
doet denken aan de donkere dagen 
van het Mccarthyisme in de VS, toen 
senator Joseph McCarthy een heksen-
jacht voerde op Amerikaanse burgers 
die hij verdacht van communistische 
activiteiten of sympathieën.

Aanval op oppositiepers
Er gaat een perfide tactiek schuil 
achter de hysterie over Russisch nep-
nieuws. Het is een manier om dissi-

dente geluiden de kop in te drukken. 
Door alles wat tegen de gevestigde 
orde ingaat als Russische desinfor-
matie te bestempelen, wordt aange-
stuurd op zelfcensuur en inperking 
van de persvrijheid.

NRC heeft inmiddels tot driemaal 
een aanval uitgevoerd op De Andere 
Krant. De eerste keer was naar aan-
leiding van de eerste editie die was 
gewijd aan Rusland. Daarin uitte 
hoofdredactrice Eva Hartog van 
The Moscow Times haar zorgen over 
het beeld dat Nederlanders hebben 
van Rusland. Nederlanders die haar 
bezoeken zijn vaak ‘heel erg verbaasd’ 
over hoe Moskou eruitziet en hoe 
open Russen zijn als je met ze praat 
over de politieke situatie. ‘Dat zijn 
allemaal mensen die de Volkskrant 
of het NRC lezen, het Nederlandse 
nieuws goed volgen. Zeg maar: de 
intellectuele elite van Nederland 
(...) Het is voor die mensen bijna een 
shock Rusland zelf te ondergaan. Ze 
merken al snel dat er hier ook nuance 
is, dat hier ook debat bestaat en dat 
het hier geen primitieve dictatuur is.’ 

Kennelijk werkte dit interview en 
andere artikelen in de krant als een 
rode lap op een stier, want meteen 
kreeg hoofdredacteur Sander Com-
pagner een argwanende Wilmer Heck 
aan de telefoon die vroeg hoe de krant 
gefinancierd werd. ‘Via crowdfun-
ding’, antwoordde Compagner naar 
eerlijkheid. Het leidde tot een artikel 
met de tendentieuze kop ‘Een eigen 
krant voor pro-Russisch Nederland’. 

‘Antisemitische bioboer’
Hecks tweede artikel over De Andere 
Krant was ronduit smadelijk. Hij 
bracht de krant in verband met anti-
semitisme. Heck schreef dit keer over 
een van de toen ruim 150 donateurs 
van de krant, bioboer Hugo Jansen, 
die hoofdredacteur Compagner had 
toegezegd financieel bij te springen 
in het geval er te weinig zou worden 
opgehaald aan donaties om de kosten 
van de krant te dekken. Heck ont-
hulde dat deze Jansen onder pseu-
doniem op zijn eigen blog een strijd 
voert tegen wat hij noemt de ‘joodse 
elite’.

Het moet voor Heck een teleurstel-

ling zijn geweest dat de borgsteller 
van De Andere Krant geen Rus was, en 
zelfs geen Nederlander die zich laat 
betalen door het Kremlin of zakelij-
ke belangen heeft in Rusland. Maar 
gelukkig was het een persoon die zich 
‘in antisemitische bewoordingen’ uit-
liet. Zo kon de ‘pro-Russische’ krant 
alsnog verdacht worden gemaakt. Het 
is dezelfde truc die Heck en Van Kou-
wenhoven uithaalden met Omtzigt. 
Door de CDA-politicus in verband te 
brengen met iemand die zogenaamd 
niet deugde (een MH17-nepgetuige) 
werd de suggestie gewekt dat hij dan 
zelf ook wel niet zou deugen. Guilty 
by association.

Overigens was Jansen een roe-
pende in de woestijn met zijn blog 
over de ‘joodse elite’ en heeft niets 
hiervan de kolommen van De Andere 
Krant bereikt. Door hem volop in 
de schijnwerpers te plaatsen heeft 
NRC er juist voor gezorgd dat hij nu 
met zijn boodschap een veel groter 
publiek bereikt. Ik heb NRC Ombud-
sman Sjoerd de Jong gevraagd wat hij 
ervan vindt dat zijn krant een podium 
heeft geboden aan iemand die zich 
‘in antisemitische bewoordingen’ 
uitlaat, compleet met een linkje naar 
diens blog. Ik ontving van De Jong een 
vriendelijke en ook uitgebreide brief 
terug, maar op deze vraag heeft hij 
niet geantwoord.

‘Onder invloed van Kremlin’
De obsessie van NRC met De Andere 
Krant duurt voort tot de dag van 
vandaag. In september van dit jaar 
verscheen in NRC een artikel onder 
de titel ‘Hoe Russische desinforma-
tie hier in een gratis krant belandt’. 
De auteurs Wilmer Heck en Andreas 
Kouwenhoven stellen dat De Andere 
Krant contacten onderhoudt met 
‘Russische organisaties en personen 
die van buitenlandse inmenging 
worden beschuldigd’ en dat er ‘des-
informatie’ over corona in de krant 
staat die ‘soms’ te herleiden is tot 
Rusland. NRC werpt naar aanleiding 
hiervan de vraag op: ‘Wordt deze 
krant beïnvloed door het Kremlin?’ – 
en laat vervolgens gastdocent Ben de 
Jong van Universiteit Leiden zeggen: 
‘Het lijkt er sterk op dat deze krant 

De loopjongens van Ollongren 
Eric van de Beek

“Door alles wat tegen 
de gevestigde orde 
ingaat te bestempelen 
als Russische 
desinformatie, 
wordt aangestuurd 
op zelfcensuur en 
inperking van de 
persvrijheid”

NRC op Russenjacht
Karin Hildur (Kajsa) Ollongren, Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

OPINIE



DE ANDERE KRANTR  2020 EDITIE MEDIA  11

onderdeel is van een Russische beïn-
vloedingsoperatie, maar dat bewijzen 
is vaak lastig. Je kunt je natuurlijk wel 
afvragen: Waar halen ze het geld van-
daan voor die grote oplagen?’

Complotdenkster Ollongren
Het is een smadelijke verdacht-
making, en het artikel leest als een 
oproep aan de autoriteiten om De 
Andere Krant aan te pakken. Het is 
ook duidelijk door wie de auteurs 
zich hebben laten inspireren: minis-
ter Ollongren.  Zij stuurde in mei 
een brief naar de Tweede Kamer 
waarin ze beweerde dat Rusland de 
coronapandemie aangreep om Euro-
pese landen tegen elkaar uit te spelen. 
In een aantal Nederlandstalige socia-
le mediagroepen zouden ‘Russische 
narratieven’ over de strijd tegen het 
virus worden gedeeld. Ze noemde 
geen voorbeelden van zulke groepen 
en evenmin van concrete gevallen 
van desinformatie. Alleen dat ze dit 
had vernomen via de AIVD.

Het is dus een complottheorie 
waarvoor Ollongren geen enkel 
bewijs heeft aangevoerd. Elke seri-
euze journalist zou de minister met 
haar eigen brief om de oren moeten 
slaan, en net zo lang doorvragen 
totdat voor iedereen duidelijk is dat 
de keizer geen kleren draagt. Maar bij 
NRC redeneerden ze zoals gewoonlijk 
omgekeerd. Heck en Kouwenhoven 
waren graag bereid de minister te hulp 
te schieten. Daags na publicatie van 
hun artikel meldde oud-hoogleraar 
Kees van der Pijl op Twitter dat een 
‘kennelijk dissidente NRC-journalist’ 
hem had toevertrouwd ‘dat de krant 
vanuit Den Haag was aangespoord 
om eens iets te doen aan de alterna-
tieve media’.

De Andere Krant heeft nooit ene 
roebel uit Rusland ontvangen. De 
Russische overheid financiert geen 
enkel Nederlands medium. Het 
omgekeerde gebeurt wel: de Neder-
landse overheid financiert media in 
andere landen. Welke dat zijn, houdt 
ze geheim. Maar soms wordt duidelijk 
welke dat zijn of waren: onder meer 
gaat het om de krant Novaya Gazeta 
in Rusland en Hromadske TV in  
Oekraïne. Verder heeft nooit een Rus 
De Andere Krant gevraagd ergens over 
te schrijven of een artikel te plaatsen. 
Welbeschouwd beweert NRC dat ook 
nergens, maar ze wekken wel heel 
sterk de suggestie. 

EU vs. Disinfo
Volgens NRC plaatst De Andere Krant 
‘soms’ desinformatie die afkomstig 
is uit Rusland en noemt slechts één 
voorbeeld: het artikel ‘Wereldpaniek 
in vier bedrijven’ van oud-hoogleraar 
en voormalig NRC-journalist Karel 
van Wolferen in de Covid1984-edi-
tie. Van Wolferen zou in dat artikel 
Russische desinformatie hebben ver-
werkt over een vaccinatieprogramma 
voor kinderen. Echter, niets is minder 
waar. Van Wolferen schreef dat in 
september 2019 een publiek-private 
organisatie genaamd ID2020 een vac-
cinatieproject had aangekondigd in 
Bangladesh. Het project zou worden 

uitgevoerd door GAVI, een interna-
tionale alliantie van vaccinatiever-
strekkers. De gevaccineerde kinderen 
zouden ‘een biometrisch gekoppelde 
digitale identiteit’ krijgen. Volgens 
NRC is dit Russisch nepnieuws omdat  
EUvsDisinfo zegt dat dit zo is. Dat is 
werkelijk idioot. Heck en Kouwen-
hoven zijn blind afgegaan op deze 
anti-Russische ‘nepnieuwswaak-
hond’ van de Europese Unie, die al zo 
vaak de mist is ingegaan. De Tweede 
Kamer heeft nota bene een motie 
aangenomen die oproept EUvsDis-
info op te heffen vanwege het voort-
durende geblunder daar. Als het NRC-
duo had geïnformeerd bij ID2020 en 
GAVI, dan was hen meteen duidelijk 
geworden dat wat Van Wolferen 
schreef gewoon klopte. Bovendien 
citeren ze Van Wolferen helemaal 
verkeerd. Die zegt namelijk nergens 
dat ‘de farmaceutische industrie’ en 
‘het bankwezen’ schuilgingen achter 
het door ID2020 aankondigde pro-
ject. Het is onbegrijpelijk waar ze dit 
vandaan halen. 

Massaproductie nepnieuws
NRC plaatst doorlopend nepnieuws, 
en dan vooral afkomstig uit de VS. 
Over massavernietigingswapens van 
Saddam, over satellietbeelden die 
laten zien hoe een Buk-raket MH17 
raakte, over Assad die in het Syri-
sche Douma een gifgasaanval had 
uitgevoerd en over een plasseks-
video met Trump in Moskou. NRC 
heeft nota bene een correspondent 
in dienst gehad die jarenlang willens 
en wetens desinformatie verspreidde 
over China. Oscar Garschagen heeft 
van 2015 tot 2017 personen sprekend 
opgevoerd die hij nooit had geïnter-
viewd, citaten van de ene persoon 
in de mond gelegd van een ander, 
alsook citaten van diverse personen 
toegeschreven aan niet-bestaande 
bronnen. Dus wie denken de heren 
van NRC dat zij zijn dat zij De Andere 
Krant de maat kunnen nemen over 
desinformatie?  

‘Buitenlandse inmenging’
Dan is er nog de beschuldiging dat 
De Andere Krant in contact staat met 
‘Russische organisaties en personen 
die van buitenlandse inmenging 
worden beschuldigd’. Dat is een 
mooie! NRC telt ten minste twee 
auteurs die fellow zijn van het German 
Marshall Fund of the United States. Ik 
heb hoofdredacteur René Moerland 
gevraagd hoeveel fellows er in totaal 
ter redactie rondlopen, en hoe het zit 
met de contacten van de krant met 
andere Amerikaanse organisaties 
zoals het John Adams Institute, Car-
negie Europe en NAVO-lobbyorgaan 
de Atlantische Commissie, maar ik 
heb op geen enkele vraag antwoord 
gekregen. 

De Andere Krant loopt inderdaad 
wel eens een Rus tegen het lijf, en 
ook andere buitenlanders, al dan niet 
met een Nederlands paspoort. Maar 
wat is daar mis mee? Anders dan de 
Amerikaanse contacten die NRC erop 
nahoudt – die gericht zijn op het aan 
de man brengen van vijandbeelden 

Waarom refereert NRC 
in haar Beginselen 
alleen aan de NAVO? 
Waarom niet aan de 
Nederlandse Grondwet, 
de Europese Grondwet 
en het Handvest van de 
Verenigde Naties?

– onthoudt De Andere Krant zich van 
elk contact met paniek- en haatzaai-
ers. Zijn de Russen met wie De Andere 
Krant in contact staan uit op binnen-
landse inmenging? NRC noemt de 
beweging Global Rights of Peaceful 
People (GRPP) ‘van de Nederlandse 
Russen Natalia Vorontsova en Nikita 
Ananjev en de etnische Russin uit 
Oost-Oekraïne Jelena Plotnikova’. 
Zoals NRC zelf zegt: het betreft hier 
Nederlanders. Hoe zouden die zich 
schuldig kunnen maken aan ‘binnen-
landse inmenging’? Wat wil NRC? Dat 
zij een demonstratieverbod opgelegd 
krijgen omdat ze allochtoon zijn? 

En wat heeft initiatiefneemster 
van De Andere Krant, de autochto-
ne Madeleine Klinkhamer, precies 
verkeerd gedaan door mee te doen 
aan een demonstratie van GRPP? 
Klinkhamer is een vredesactiviste. 
Haar inzet is – naar eigen zeggen – ‘de 
volgende oorlog voorkomen’. Dat lijkt 
mij een nobeler streven dan dat van 
de NRC, die eropuit is de spanningen 
met Rusland op te drijven en vredes-
activisten als Klinkhamer verdacht 
te maken.  

NRC beschuldigt GRPP ervan 
demonstraties te organiseren ‘voor 
Russische belangen’. Waaruit blijkt 
dat? De enige activiteiten die mij 
bekend zijn van GRPP zijn de door 
NRC genoemde demonstraties voor 
de MH17-rechtbank op Schiphol 
en het bekendheid geven aan het 
in Nederland zo goed als onbeken-
de Odessa-drama van 2 mei 2014. 
Tenminste 48 anti-Maidandemon-
stranten, meest etnische Russen, zijn 
op die dag levend verbrand nadat ze 
door Oekraïense nationalisten een 
vakbondsgebouw waren ingejaagd 
dat vervolgens in brand werd gesto-
ken. Vreemd genoeg laat NRC dit 
laatste onvermeld. Mogen de lezers 
van NRC niet weten wat pro-Mai-
dankrachten hebben aangericht in 
de Oekraïense havenstad? Mogen ze 
geen begrip krijgen voor de motivatie 
van etnische Russen in Oost-Oekra-
ïne om zich af te scheiden van Kiev?

Wat ik ervan begrepen heb, is dat 
de GRPP-activisten, waartoe dus ook 
autochtone Nederlanders als Klink-
hamer behoren, ontdaan zijn over 
de anti-Russische stemming in het 
land. Zo vinden zij het onterecht dat 
er al gedurende zes jaar naar Rusland 
en de separatisten in Oost-Oekraïne 
gewezen wordt als daders van de 
ramp met MH17, terwijl de rechts-
zaak nog maar net begonnen is en de 
rechter nog niemand schuldig heeft 
bevonden. Was is er mis met hun pro-
test bij de rechtbank op Schiphol? Zij 
delen immers het streven van premier 
Mark Rutte: ‘De onderste steen moet 
boven’.

Volgens ‘bronnen’ van NRC zou de 
GRPP rechtstreeks in contact staan 
met ‘Russische inlichtingenofficie-
ren’. Welke ‘bronnen’ zijn dat? Staat 
NRC misschien zelf in rechtstreeks 
contact met ‘inlichtingenofficieren’ 
die ze dit soort zaken influistert? En 
zo ja, waaruit blijkt dat die inlichtin-
genofficieren van NRC de waarheid 
spreken? 

NRC beweert dat Klinkhamer de 
vrouw is van een VN-diplomaat. Als 
Heck en Kouwenhoven die informatie 
hebben van de door hun genoemde 
‘bronnen’ dan zijn dat zeer onbe-
trouwbare bronnen. Klinkkamer is 
weliswaar ‘de vrouw van’, maar niet 
‘de vrouw van een VN-diplomaat’. Wat 
doet het er trouwens toe met wie zij 
getrouwd is? Vanwaar dit gespit in 
het privéleven van mensen? Daar-
voor hadden we toch al de Story en 
de Privé?

Sputnik-columnist
Ook de auteur van dit artikel wordt 
in het NRC-artikel genoemd. Er 
staat dat ik schrijf voor ‘het Russi-
sche staatsmedium Sputnik’. En dat 
klopt. Ik ben daar sinds april van dit 
jaar columnist en heb er nooit een 
geheim van gemaakt; mijn naam 
staat gewoon boven de columns. 
Sputnik is inderdaad een Russisch 
staatsmedium, zoals de NOS een 
Nederlands staatsmedium is, BBC 
een Brits staatsmedium en Al Jazee-
ra een Qatarees staatsmedium. Over 
die media hoor ik NRC niet klagen, 
en ook niet over de door de Ameri-
kaanse overheid gefinancierde media 
Bellingcat, Voice of America en Radio 
Free Europe alias Radio Liberty. Wat 
is er dan zo verkeerd aan Sputnik? Die 
website zou, volgens NRC, ‘berucht’ 
zijn ‘vanwege het verspreiden van 
propaganda en onjuiste informatie’. 
Als ‘bewijs’ voor die claim, dragen 
Heck en Kouwenhoven geen enkel 
voorbeeld aan, maar plaatsen ze een 

linkje naar een artikel in de Britse 
krant The Guardian waarin het Britse 
ministerie van Buitenlandse Zaken 
stelt dat Sputnik ‘een actieve rol speelt 
in het verspreiden van desinforma-
tie’. Ook weer zonder voorbeelden te 
noemen. Kennelijk konden Heck en 
Kouwenhoven geen desinformatie 
vinden in mijn Sputnik-columns, 
want anders had ik het vast wel 
gehoord. 

Overigens ben ik niet op uitno-
diging voor Sputnik gaan schrijven, 
maar na het versturen van een open 
sollicitatie. Daaraan voorafgaand 
heb ik jarenlang pro deo geschre-
ven voor de alternatieven omdat de 
Nederlandse mainstream media mijn 
artikelen niet willen plaatsen. Ken-
nelijk heb ik de verkeerde politieke 
oriëntatie en/of ben ik overgekwali-
ficeerd. Maar niet getreurd: Ik geniet 
bij Sputnik als columnist ongekende 
vrijheid. Niemand die mij opdraagt 
of zelfs vriendelijk verzoekt iets te 
schrijven of te verwijderen.  

Russische evenbeeld van NRC
Maar wie zonder zonde is, werpe de 
eerste steen. De Rus Aleksandr Mal-
kevitsj schreef een kort artikel in de 
MH17-editie van De Andere Krant en 
hem werd de gelegenheid geboden te 
spreken op het MH17-congres van De 

Andere Krant. Het is terecht als NRC 
daar kritisch over is. Want niet alleen 
is deze Malkevitsj een totale leek op 
het gebied van MH17 en verkondigt 
hij daarover grote onzin. In de tweede 
plaats is hij precies zoals NRC hem 
omschrijft: ‘een speler in Ruslands 
propagandamachine’. Zeg maar: het 
Russische evenbeeld van de Neder-
landse Heck en Kouwenhoven. 

Overigens hebben ook de Neder-
landse overheid en de Rechtbank Den 
Haag iets uit te leggen, zo begreep ik 
uit de reacties in de Tweede Kamer. 
Want ook zij zijn onoplettend geweest 
door Malkevitsj een visum en een 
accreditatie te verstrekken.

Beginselen NRC
Tot slot nog even over de Beginselen 
van NRC, waarin de redactie zegt ‘de 
grondslag van het Atlantisch Bondge-
nootschap te ‘aanvaarden’. ‘Waarom 
refereert NRC alleen aan de NAVO?’, 
vroeg ik de NRC Ombudsman. 
Waarom staat er in de Beginselen niets 
over de Nederlandse Grondwet, de 
Europese Grondwet en het Handvest 
van de Verenigde Naties? Aanvaardt 
NRC die dan niet? Of beschouwt ze 
die van ondergeschikt belang en te 
onbelangrijk om te vermelden?’ Ik 
heb die vraag herhaaldelijk voorge-
legd en op verschillende manieren, 
maar ik heb er nooit een antwoord op 
gekregen. Ook de hoofdredactie hult 
zich hierover in stilzwijgen. 

NRC is een zeer bedenkelijk 
medium. De redactie collaboreert 
met een vreemde mogendheid – en 
is ook gevaarlijk, omdat ze de span-
ningen opdrijft met een kernmacht 
en steevast de kant van de autoritei-
ten kiest door dissidente geluiden 
verdacht te maken. De autoriteiten 
zullen NRC echter geen strobreed 
in de weg leggen. De krant geniet de 
volledige steun van de minister van 
Nepnieuwszaken. Er is maar één 
manier waarop NRC teruggefloten 
kan worden, en dat is via de lezers. 
Een krantenabonnement opzeggen is 
niet moeilijk. Een telefoontje volstaat: 
088-572 0 572.

Overigens nodigen wij de AIVD 
van harte uit ons te verwittigen over 
personen die zij als staatsgevaarlijk 
beschouwt, mochten die zich in onze 
directe omgeving bevinden, en dit 
niet indirect via NRC te communi-
ceren. Wij zullen dan gepaste maat-
regelen nemen. Mits ons bewijzen 
worden getoond, want anders dan 
Heck en Kouwenhoven vertrouwen 
wij niemand op zijn blauwe ogen. ◀

NRC telt ten minste 
twee auteurs die fellow 
zijn van het German 
Marshall Fund of 
the United States. De 
hoofdredacteur NRC 
beantwoordt geen 
vragen over contacten 
met Amerikaanse 
personen en 
organisaties

OPINIE

NRC-logo met daarin gephotoshopt het NAVO-logo en steunbetuiging aan NAVO.

CV ERIC VAN DE BEEK

• �Eric van de Beek was al jour-
nalist voordat hij kon lezen en 
schrijven. Dagelijks tekende 
hij na wat hij had gezien in de 
Fabeltjeskrant. Als student jour-
nalistiek vroeg hij zich af waar 
de journalistiek toe diende, aan-
gezien nieuws zelden gaat over 
aangename zaken en zelden of 
nooit kennis of inzichten ople-
vert die mens en maatschappij 
vooruithelpen. Hij wijdde er zijn 
afstudeerscriptie aan, getiteld 
‘Genoeg van het Nieuws’. 

• �Pas na jaren in de journalistiek te 
hebben gewerkt, waaronder bij 
Elsevier, werd voor Eric duide-
lijk welke oorzaken schuilgaan 
achter het mechanisme van 
nieuws als zinloos vermaak. 

• �Met communicatiewetenschap-
per Tabe Bergman stelde hij in 
2018 de bundel Nepnieuws- 
explosie samen, een zorgvuldig 
door de mainstream media ver-
zwegen boek.


